Masalah

Sudah masuk 6 bulan berkerjaya di sebuah badan berkanun di Kuala Lumpur.

Di bahagian aku ini, ada lebih kurang 60 staf yang bersama-sama menjayakan organisasi dan meneruskan kehidupan untuk mencari rezeki. Bahagian aku jela..bahagian lain belum kira lagi berapa orang staf kan.

Dalam 60 staf ini, macam-macam ragam. Lelaki dan perempuan. Gred tinggi dan gred rendah. Senior dan junior. dah kahwin dan bujang. Dan yang sewaktu dengannya.

6 bulan di sini tidaklah membuatkan aku betul-betul kenal dengan setiap personaliti mereka. Tapi sedikit sebanyak dapat la juga scan manay ang boleh dijadikan contoh, mana yang harus dipandang sahaja tanpa perlu menjadikannya idola. heh.

Dan dalam ramai-ramai ini juga, boleh menjadikan bukti bahawa kerja dan gaji yang baik bukanlah jaminan kehidupan kita menjadi lebih baik. kerana ada dalam kalangan mereka yang bahagia dengan kehidupan yang biasa-biasa. Ada yang perlu berada di dalam kasta mereka sendiri.

Aku perhati setiap seorang daripada mereka. Jelas…setiap orang itu ada masalahnya.

Ada yang tidak berkahwin. Dikecewakan oleh orang-orang yang tak berguna. Ada yang berkahwin dengan orang yang lebih berusia. Ada yang berkahwin anaknya ramai, gajinya rendah. Ada yang baru berkahwin. Ramai juga yang bujang. Ada yang punya kumpulan sendiri. Ada yang memang mahu menyendiri. Ada yang isteri bekerja, suaminya duduk rumah. Ada yang mempunyai anak yang kurang sihat dan kelainan upaya. Ada yang berpenyakit. Ada yang cemburu dan iri hati. Ada yang tersakit hati dengan kejayaan orang lain.

Masalah ini silih ganti hadir dalam hidup mereka. Yang ada penyelesaian. dan ada yang terpaksa diharung dan hadap sahaja masalah itu dengna keadaan sedia ada ini.

Melihat permasalahan mereka, menjadika aku rasa syukur. kerana hidup aku tidak sesusah yang lain. Hidup aku tidak begitu kecewa seperti yang lain. Hidup aku tidaklah begitu suram dan muram.

Tapi — ia tidak boleh dijadikan alasan untuk aku tidak terus maju. Masalah hadir tiap masa dan tidak mengenal waktu dan keadaannya. YAng penting betapa positifnya kita menerima masalah itu dengan tenang. dan mencari penyelesaiannya dengan bijak.

Semoga kalian sentiasa berada dalam rahmat Allah.

Salam sayang.

ps: hari ini hari lahir anakndaku Nur Falisya Zahra yg pertama. Semoga panjang umur kita melihat dunia ini nak.
5 Dis 2017
nf

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s