Ogos 2017

Hari ini satu hari bulan.

Bulan merdeka.

Tak payah tanya dah erti kemerdekaan. Macam-macam jawapan ada nanti.

Sekarang tengah hangat kisah AA & AN yang kantoi karaoke —- saat isteri AA tu masih duk dalam pantang di rumah. baru 20 hari!

YAng buat nitizen marah sangat — dalam pantan. baru 20 hari lepas duk bertarung nyawa nak keluarkan seorang lagi hamba Allah ke muka bumi.

Hanya ibu-ibu sahajalah yang memahami betapa saat getir melahirkan itu bagaimana rasanya. Dan hanya seorang isteri sahaja rasa sakitnya apabila dikhianati saat diri sedang dirawat di rumah.

Jujur, sampai hari ni aku tak boleh move on dengan kes ni. kuikuikui…

Sebab dia artis maka kisah ini orang masih bicara. Tapi sebenarnya kisah seperti ini bersepah dalam masyarakat kita. BERSEPAH! cuma tak tular. sebab tak popular. sebab tak ada kepentingan katanya pada orang lain. Tak nak masuk campur. tak nak jaga tepi kain orang. katanyaaaaa….

Ramai aje para isteri yang sanggup makan hati sebab nak jaga hubungan demi anak-anak. ya demi anak-anak. Itulah kekuatan para isteri untuk terus bertahan walau disepak terajang, walau dikhianati, walau terpaksa bergadai barang —-  ANAK.

Nak cerita pasal ni, sampai ke sudah tak selesai.

Harapnya para suami sedarlah. Saat kau nikahi isteri itu, dia dah banyak tinggalkan hal-hal saat dia bujang. Keluarga, kawan, kerja lebih masa, cita-cita untuk sambung belajar… nampak tak. Mengandung, bersalin. Tak mudah.

Macam mana sukarnya seorang suami nak keluar mencari rezeki, begitu sukar lagi seorang isteri untuk menjaga maruah diri dan keluarga, menjaga dan mendidik anak-anak, memberi kebahagiaan dalam rumah tangga dengan melayani kehendak suami, memenuhi keperluan rumah tangganya. Dan zaman serba duit ini, isteri juga sama-sama keluar mencari rezeki. Ingat mudah? banyak benda nak kena jaga. Sebab nak dapat syurga bagi isteri itu seperti mudah …semudah juga seorang isteri tercampak ke neraka.

Sebab tu, isteri banyak membebel.. itu je pun cara nak lepaskan stress. tak dapat membebel, lepas marah pula ke anak. sebab nak marah suami, derhaka. abis kuat boleh tarik muka je..tu pun derhaka. kena bermanis2 depan suami. apa pilihan yang para isteri ada?

Gembirakan hati suami itu tugas isteri. tapi hati isteri — selalu sangat terabai.

Eh, ni bukan cerita pasal diri sendiri je tau. ni cerita umum. banyak kes dah berlaku. dah lihat, dah dengar, dah baca. percaya dengan tidak je.

tah-tah nanti jadi kat diri sendiri. baru lah makan hati berulam jantung.

ok. kerja.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s