sekilas
a simply life

Sekotak rokok RM30? biar betul…

ha…jangan terkejut bila kerajaan sedang membuat perancangan untuk mengelakkan rakyat Malaysia kita ni menghisap rokok. tapi dalam pada itu, kerajaan kita ni pun tak dapat nak elakkan hakikatnya bahawa rokok tu memang memberikan pulangan cukai yang berbaloi-baloi..huhuhu….menguntungkan kerajaan kita la…dan juga memendekkan jangka hayat rakyat kita jugak dalam tempoh yang singkat selain daripada sebab-sebab kematian yang lain yer…

rokok

dalam surat khabar yang aku baca semalam, ada satu berita mengatakan harga sekotak rokok mungkin akan dijual dengan harga RM30..hambik ko. ini kalau harga macam ni. memang orang-orang kaya jela mati cepat..huhuhuhu…tapi aku ingat, dengan kenaikan harga rokok yang mendadak macam ni juga akan menyebabkan lebih banyak jenayah berlaku di Malaysia. korang bayangkan kalau orang-orang yang dah sebati ngan rokok ni, orang-orang tak berduit….dalam erti kata, tak banyak duit, miskin, atau kejap berduit, kejap tak…dorang-dorang ni nak sangat beli rokok, tapi takde duit, haa….mula la mencuri, merompak, membunuh disebabkan desakan ingin menghisap rokok. silap-silap banyak pulak peminjam-peminjam ceti haram yakni along…semain bertambah jumlahnya kerana sekotak rokok tu…mula-mula pinjam kengkawan dulu, pow la sebatang dua…lama-lama??? pikir la sendiri….

adakah dengan kenaikkan harga rokok akan mengurangkan jumlah penghisap rokok yang tegar ini? mungkin perkara ini perlu dikaji dengn lebih baik lagi. banyak pro dan cotnranya….ia mungkin mengurangkan jumlah penghisap rokok…MUNGKIN. atau ia mungkin menambahkan kadar jenayah di Malaysia… MUNGKIN.

apa kata anda?

sekilas : mengharapkan yang terbaik!

 

3 Responses to “Sekotak rokok RM30? biar betul…”

  1. Rokok mahal2 nie actuly dapat menurunkan jumlah perokok baru. Tapi perokok yg tegar susah skit. Mcm Cik Norfa ckp la, klau dah terpaksa, mencuri n menbunuh pun boleh jadi expecially kepada yg tk berkemampuan.

  2. hahaha..sepatutnya satu forum terbuka patut dilakukan bagi mengambil kira pendapat rakyat termasuk perokok2 tegar..bukan hanya duk berbincang sesama sendiri dan mengambil keputusan..kenapa baru skg nk ambil tndkan? knpa tidak dr dulu? sedangkan perokok2 inilah yg bnyk mnyumbang kepda ekonomi negara selama ni..huhu..

  3. zaim : betul..perokok baru tu mesti akan rasa membazir sebab beli mahal2..maklumlah baru berjinak2 dengan dunia rokok.

    akii : amboi..kemain lagi dia berhujah. marah ker harga rokok naik ni..hehehehe…so, inilah dia salah seorang perokok tegar..cewah!!


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: