sekilas
a simply life

Public Enemies (2009) was a great movie

aku sudah menonton filem ini besama my cinta semalam di cineleisure. pertemuan tidak sengaja aau tidak dirancang itu telah membawa kami berdua ke panggung wayang.

ketika membuat pilihan filem ape yang ingin ditonton…tak psal-pasal filem ini akhirna yang kami pilih. mula2 nak tgk ice age 3, aku memang suka tgkmovie kartun ni. tapi my cinta tu, tak suka sgt…walaupun dia kata okey..tapi kang aku aje yg gelak sorang2, dia muka rilek jerk..huhuhu.

nak tgk mati suri filem indonesia, kami lewat 5 minit…my cinta takmo masuk sb takut miss part mula2…padahal 5 minit tu mesti iklan..tp malas nak berbalah…kami pilih Public Enemies…

217099

360x250_public_enemies_2

salah satu sebab aku nak tgk filem ni sbb pelakonnya ialah Johnny Depp…my hero..oh tidak. aku sendiri tak tahu, sejak aku melayan filem Pirate of Carribean aku minat pulak ngan die ni.Antara filem dia yang aku tak tgk ialah Swenny Todd…hahaha…sbb iela kat tak best..ntah pape lar…jdnye smp skrg aku tk tgk..ekekeke…

Public Enemies mengisahkan tentang John Dillinger  (johnny Depp) seorang perompak bank yang berjaya dan terkemuka..dlm erti kate glamer lar..Dia ni takdela kejam sangat tapi sebagai ketua mestila dia kene berlagak kejam.hehehe…tapi kawan2 die lagi kejam kot sebab suka2 hati je membunuh orang mcm org giler…menyampah betul aku.

360x250_public_enemies_5

berbalik kepada filem ini..John Dillenger merupakan musuh utama negara Amerika yang sangat dikehendaki kerana telah merompak banyak bank dan membunuh orang awam yang tidak bersalah dan juga anggota polis. Dia juga telah membebaskan kawan-kawan dia dari penjara malah ketika dia ditangkap pn ia dapat lepaskan diri. kitanya John ni licik la..dan dia ni sebenarnya digeruni oleh pihak polis sebab kekejaman dia tu. alah, dia bukannya brutal sgt pun..dia seorang yang sgt cool ketika merompak dan membunuh orang..kecuali time tengah tembak menembak lar..itu kene la ader aksi kan.

dia mempunyai seorang gelpren bernama Billie Frechette lakonan Marion Cottilard. gf die ni dia jumpa time makan malam kat satu tempat tanpa segan silu die telah berkenalan dgn gf die. plg best ktika gf die ni tanya apa sebenarnya yang dia lakukan, John dgn rilek mnjawab “John Dilleinger, Robber bank” hahaa….giler cool….gf die plak cam tak percaya  “that is the serious thing to say to girl you just met”

johnny depp dlm filem pirate mmg kelakar…dan bile die buat lawak dlm filem ni aku terbyg2 muke captain sparrow tuh…hehehe…ketika die ditangkap dan ditemuramah dengan pemberita, dia nampak mcm tak buat salah jer…sengal tul john ni…pdhal orang gelar die merbahaya..

ketika John dlm jel, die dok ckp ngan EjenFBi Melvin Purvis kononnya Purvis pasti tk dpt tido mlm sbb ramai org yg mati..tp bile Purvis tanya John “What keeps you up nights, Mr. Dillinger?” John balas…”Coffee.” …tak ke cool tu…hahahaha….

ending die, mestilah org jahat mati walaupun aku rasa mcm nak selamatkan die dr kene tangkap polis jerk. John Dillinger akhirnya mati dengan berhemahnya bila die ditembak oleh polis-polis yang geram sgt dgn die. gf die kene tahan dipenjara sbb bersubahat sembunyikan John…aku geram sgt dgn Anne tu sbb bgtahu polis mana John ada….kot tak mesti dia selamat. pdhal gf die mati2 pertahankan bf die tuh…isskk…time John mati, gf dia dh ade dlm penjara…dan aku menangis bile polis dtg bgtau gf die yg John sudah mati…meninggalkan kata-kata “bye bye blackbird” huhuhu…..

dialog die gini ar..
Billie : They say you’re the man who shot him.
Charles : That’s right. One of ’em.
Billie : So why are you coming to see me? To see the damage you done?
Charles : No. I came here because he asked me to. When he went down, he said something. I put my ear next to his mouth, and what I think he said was this. He said, ‘Tell Billie for me: Bye bye, Blackbird.’

citer ni mcm drama tapi dia dapat masuk lar dgn jiwa aku…well, org jahat mmg patut la dpt padahnye kan kan…tp org jahat ni cool huhhu…hero aku plak tuh…

kelakar nye jugk, last sekali waktu keluar title psl kisah ni, Ejen FBI Melvin Purvis yang bertnggunjawab mendapatkan John untuk ditangkap, akhirnya telah berhenti dari FBi dan kemudiannya membunuh diri. aku tak faham betul ape kehal ngn Purvis ni..huhuhu…sesia je pi bunuh john aku tuh..

quote : We don’t work with people we don’t know. And you don’t work when your desperate. Walter Dietrich. Remember that? Walter forgot, when your desperate, that’s when you got no choice.

 aku bg 4 bintang dari 5….selamat menonton.

2 Responses to “Public Enemies (2009) was a great movie”

  1. wah..siap buat sinopsis hah? ni betol2 fanatik nie..gambar saya xletak ke?hehe

  2. nama pun sinopsis pilem..letak gambar dlm pilem lar..apa daa…


Leave a Reply

