sekilas
a simply life

minggu yang melemaukan aku

“can u pls come at 4pm? see u then”

“there a lots of mistakes la.”

“ok”

membalas ringkas sms itu, hati aku tidak tenang pada ketika itu. melihat rakan-rakan lain sibuk menghantar tugasan mereka ke kedai untuk dijadikan hard cover sedangkan aku perlu bertemu dengan penyelia kerana ada kesalahan pada kajian aku.

aku pergi dengan rasa malas.

“kamu perlu betulkan spelling error, banyak yang salah ni…..hasil kajian kamu ni tak betul………takde kaitan dengan objektif…………ini kena buang…………..kena kaitkan dengan questionaire…………..salah questionaire kamu…………”

Damn!!!

macam nak nanges je time tu. sabar Norfadhilah. aku tarik nafas mengawal denyutan jantung dan ekspresi muka.

 terasa diri aku teruk gile.

kenapa baru time tu dia nak tegur semua tu..? sebelum ni aku tunjuk OK memanjang. aku rasa down giler…semua usaha aku tu rasa macam tak berguna sebab aku kene tukar hampir separuh daripada hasil kajian aku.

agak lama pertemuan kami ketika itu..kenapa sebelum ni tak sampai 5 minit pun nak berbual pasal kajian aku tu.

aku balik…macam2 aku pikir. kena betul kan ape lagi ni? sebelum ni tukar objektif..struktur ayat. bila dah buat tak berkaitan…sbenarnya aku mmg dh agak tak berkaitan. sbb bila dh tukar aku sendiri tak faham ape yang aku kaji. bercampur aduk. kelam kabut penulisan aku.

Balik rumah. aku rilek..ambil masa dengan termenung. tak tahu nak buat aper. rasa nak tangguh pun ader. tapi fikir balik ini je yang tinggal. aku belek-belek ape yang encik tu conteng2 kat paper aku tu..serabut plak aku tengok pen merah bertanda-tanda.

aku tutup laptop..bawa tesis aku masuk bilik bersama sebatang pensil dan pemadam. aku baca satu page yang dia conteng. nak fahamkan apa yang dia nak aku buat…lebih 10 kali aku baca tulisan yang tak sampai beberapa baris tu…aku tak boleh fokus. budak2 ni masuk bilik..ajak mandi kolam…aku senyum..kurang-kurang aku leh happykan diri jap.

call my cinta…bla bla bla…singgah bebelan tak tentu pasal. aku tak jadi gi mandi kolam. aku tatap balik tesis aku. BOSAN! aku tido…..tak boleh nak pikir ape…buat ape paksa otak aku yang memang dah stuck ni.

mlm tu aku cuba takmo pikir pasal tesis aku. aku amik dvd dari By..aku layan movie…aku call My Cinta…bila aku ckp tgh layan movie..singgah lagi bebelan kat telinga aku. tak nak tensen plak aku dengar dia cakap2 psl tesis aku!! bukan la aku takmo buat langsung..dah memang takde idea aku nak merapu..klu buat tk phm ape benda aku buat..serupa aku takyah buat…

aku letak fon sbb tk tahan dgr dia bebel. tgh tensen kene buat balik…at least fahamla tekanan aku time tu..tambah pulak lagi dengan cakap2 dia psl tesis…sorry my dear…rasa down giler…

aku layan movie smp kul 11 lebih… msg dia senyap tak balas. aku tutup laptop. masuk bilik bawa tesis aku. try to study sambil borak2 ngan budak2 rmh ni. by the time aku nak tido..aku dpt idea sket…aku terus tulis dulu kat atas kertas.

esoknya, Jumaat (semalam)…aku bangun mandi, dan terus membuka laptop dan cuba2 perah idea dari otak untuk menstruktur ayat yang baru berdasarkan apa yang encik itu mahu. aku buat apa yang aku faham. seharian aku menghadap laptop…dari pagi sampai ke malam. ader la skip2 time makan dan sambil2 layan movie juga…sambil tengok movie kat pc by…sambil tu aku taip…sambil karaoke dgn lirik yang by bagi aku…sambil buat..sambil rakan-rakan ader di sekeliling aku berhibur..sambil buat…dan akhirnya aku siapkan kerja aku jam 11 malam. bila selesai tu…akur asa letih sangat. letih sebab perah otak, letih sebab duduk saja menghadap laptop..letih mata…dan sebagainya. aku tutup laptop masuk bilik…

tengok hp…takde mesej apa2 pun…tiba2 rasa sedih…aku baru lepas membekukan otak dengan menghadap tesis tu. ingat ader la teman nak bersembang2 sebelum menghilangkan penat badan. aku cuba lelap mata….dari jam 12 mlm…smp 2 pagi..tak dapat tido sebab batuk2 aku melanda semula…

dalam otak2 macam2 duk pk…aku bangun terus surf internet…taip “tanda-tanda penyakit tibi”. tiba2 aku teringat my cinta ckp pasal sakit tu. lepas search kat google…aku dapat result ini :

– batuk berlarutan lebih dari 2 minggu.

– kahak berdarah atau tak

– demam sehingga berpeluh pada waktu malam

-sakit dada

itu yang paling ketara dalam byk2 link yang aku masuk. aku cuma ader tanda2 batuk berlarutan lebih dari 2 minggu (sebulan dah rasanya). kemudia berkahak…tapi tidaklah berdarah. sakit dada ketika batuk sahaja.  lepas tu aku search lagi penyakit lain yang berkaitan.

takut plak aku..sebab ia berkaitan dengan paru-paru. dikhuatiri dijangkiti kuman (andaian aku je). tp suggestion daripada kementerian kesihatan, segeralah berjumpa doktor.on Monday will go back to the clinic at UiTM (itu je free).

Esok pagi Linda datang puncak around 1030am..me, Linda and Julie akan pergi kenduri kahwin one of our friends…huhuhu..nak tahu siapa..tunggula post untuk esok. aku dapat pergi pun sebab kebetulan Linda dapat pinjam kete abg ipar dia. kalu tak..memang tak pergi pun. tp, Linda excited jugak nak gi kenduri kawin tu..dia plax yg lebih2..hehehe…

wanna say sorry to pasangan pengantin baru Sani & Nolee…can’t go to ur wedding today.now, ada kat puncak. takde transpotation…sedey plax rasa…and feel guilty too..sbbnya both of u sanggup dtg sini bagi kad kawen..by hand lagik! InsyaAllah, one day i will visit you all kat rumah sementara kamu masih fresh suami isteri..hehehe..ketika inai masih merah dijari la kata org…  

apa-apa pun aku tetap ingin mengucapkan selamat pengantin baru buat kalian yang baru sahaja mendirikan rumahtangga. doaku agar kalian bahagia sehingga akhir hayat. Maaf sekiranya sepanjang kalian itu namanya ‘bujang’ pernah ku kasari, ku sakiti, ku telah buat rasa kesal di hati kalian…aku manusia biasa, yang tidak lepas daripada melakukan kesilapan…kebahagiaan kalian menjadi kebanggaan buat diriku yang masih tetap di sini seperti selalu.

“aku adalah aku, punya kelebihan dan kekurangan” (Manshah, 2002)

sekilas : aku masih mampu tersenyum…

No Responses to “minggu yang melemaukan aku”

Leave a Reply

