sekilas
a simply life

kiranya ku mampu memiliki… by satilah

ini title yang kene tag dari budak bernama Satilah…budak ni mmg suke la sangat nak tag orang kan..
Kiranya ku mampu:
1.Mahu miliki apa??
2.Alasan mahu memilikinya ??
3.Bagaimana untuk mencapainya??
1. Rumah
alasan: gile ko takde rumah..ko nak tinggal kat mane? mesti ade, wajib ada kerana ia tempat berteduh,tmpt tidur, tmpt mandi, tmpt nangis,tmpt suke…huhuhu. senang citer, aku suka duduk rumah sendiri dari rumah orang. puas???
bagaimana: aku harap laki aku mampu untuk beli rumah sebab aku kompom-kompom duk kat rumah yang ada sekarang. (boleh tak macam tu??). mestilah dengan hasil kerja yang aku buat, time tu gaji aku ribu-ribu la..RM6000 sebulan ok tak?? (kene buka company sendiri kan)
2. Kereta
alasan: aku memang suka drive dan merantau menaiki kenderaan yang aku drive tu. dalam erti kata kalau aku memiliki sebuah kereta, aku akan pastikan aku menjelajah di seluruh negeri (yang mampu aku bawa kereta la). alasan lain, kan mudah ada kenderaan sendiri…takyah susahkan diri dan orang lain. itu satu keperluan untuk kemudahan manusia.
bagaimana: aku akan bekerja dengan gaji yang termampu oleh kelayakan aku (tak semestinya sijil,bakat terpendam pun boleh kan..hehehe), bagi memastikan income aku tiap bulan masyuk..kene kerja keras. purata gaji =RM4000 ke atas. tak susah untuk memiliki sebuah kereta, tapi nak membayar tiap bulan dan mengisi perutnya je jadi susah.
3. syarikat sendiri
alasan: supaya aku boleh jadi boss..hahaha..supaya aku dapat melipat gandakan pendapatan aku untuk masa depan. aku suka membuka perniagaan sendiri dan suka untuk memberi orang lain rezeki.
bagaimana: kene buat loan dan memastikn perniagaan aku tu dapat membayar balik loan aku atau menang pertandingan yang boleh dapat RM1 juta, pastu aku akan melabur kepada syarikat aku. hehehe…
4. seorang suami, dan anak-anak yang soleh/solehah
alasan: supaya suami dapat membimbing aku sekeluarga ke jalan kebaikan yang diredhai oleh Allah SWT., supaya anak-anak dapat memberi kebahagiaa duia akhirat kepada aku kelak, supaya aku mampu hidup dalam keadaan yang diredhai Allah.
bagaimana: aku sendiri perlu menjadi seorang hamba yang beriman dan solehah untuk mencapainya, agardoa-doaku ini dimakbulkan Allah. Amin.
p/s : takde sape yang akan kena tag dgn aku…sebab tak penting untuk aku tahu..muahahaha….TAPI, sape yang dah terbaca ni, klau ade blog, silalah buat dalam blog anda yer..tengkiu.

No Responses to “kiranya ku mampu memiliki… by satilah”

Leave a Reply

