sekilas
a simply life

1 syawal buat diriku

sebelum aku tidur semalam, aku sempat lagi chatting dgn yang tersyg…gayut sket2, smp ke pukul 2 dia seperti memahami kepenatan berjalan bersamanya mencari barang raye. aku tidur dalam keadaan yang tidak selesa kerana senggugut yang mendatang. begitulah keadaan perempuan seperti aku pabila datangnye “bulan” seperti yang lain. kalau 1st day mmg sampai kesudah ler jawabnya..seharian aku mampu terguling-guling. mak bangunkan aku seawal 630 pagi untuk mengemas dapur sebab semalam ada pinggan mangkuk yang aku tak setelkan.

aku agak keberatan utk bangun kerana kesakitan yang terlampau melanda diri. tapi terpaksa buat-buat gagah memandangkan hari ini adalah 1 syawal bagi menyambut kedatangan bulan yang mulia.aku mandi dan turun balik bawah untuk basuh pinggan. gayanye aku toksah citerla..terbongkok2 mcm nenek tua…sakit jgx la pinggang ni dibuatnye. sementara mak dan ayah ke Masjid untuk semayang rayee aku kemas jela ape2 yg patut..tapi aku ketiduran seketika bagi melegakna sakit aku tu..smp mak balik.

aku mmg tak bersiap lagi, dgn baju raye tak gosok..tudung lagik..mak minta aku bersiap segera utk beraya rmh jirang tetangga sebuah dua.aku suruh mak bergerak dulu sbb aku mengambil masa utk menggosok baju sbb asik terbongkok jer..camne nak siap cepat kan..hehehe. lepas tu aku bersiap dan sempat bergambar dalam bilik utk berikan pic tu pada si dia..nak tayang baju raye aku la kannn.

 kat depan cermin, control cun la ni...

kat depan cermin, control cun la ni...

 
lepas tu aku gerak ke rumah Cik yati depan rmh tu..itu pun sebab mak kate dorg pakai baju raye kaler ijau same kaler ngan aku..redah jelaaa…aku dh mcm tukar family plak bile masuk rumah tu.bile tgk semua berkumpul, lupa plak aku untuk bermaafan dengan mak dan ayah di pagi raye..entah, takde plak tradisi itu bile adik beradik aku semua takde..tak mcm tahun sebelum ini. aku cuma berniat dalam hati je..(boleh ke mcm tu??)

lepas tu, kami bergerak ke rumah di PJ, rumah Tok Alang aku. dah semakin uzur atuk aku ni. cakap pun tak kelaur suara..ramai jgx yang ada. tapi aku tak berapa kenal. sempat jgx time tu aku 3G dgn kak shila saje nk tgk baju raye dier kaler ape.berahsia sgt dgn adik beradik aku yg lain..huhuhu..akhirnye aku tahu warna oren..warna fevret aku tuh..cet!! sebelum balik, atam sempat lagik nak posing suh pak tam amekkan gambar. aku pun turut keluarkan hp murah ni utk amek gambar dorang…tapi, hp takde flash so gelap ler sket…huhuhu

atam, tok alang, mak dan ayah posing

atam, tok alang, mak dan ayah posing

lepas gerak dari rmh tok alang..kitorg gerak ke rumah Tok Andak plak..actually arwah tok andak aku la iaitu Ahmad Mahmud yang telah kembali kerahmatullah baru-baru ini. tinggallah nenek kat rmh tu..tapi nmpk mcm ramai jer yg datang beraya rmh dier..anak2 cucu semua ada. nenek masih lagi mampu tersenyum dan buat lawak sama mcm tok andak dulu…dan ayah aku ler jadi mangsa sebab kan dek orang rembau.hahaha..korang mesti tak paham kan? layan jeee….dan aku sempat berposing lagik depan rumah tok andak..ekekeke..tu jela keje aku..

depan rumah tok andak, peace!

depan rumah tok andak, peace!

balik dari rmh tok andak, sepupu aku Asyraff sibuk dan menyibuk nek keta ngan aku sekali sebabnye die nk hisap rokok. bapak dier plak jenis tak merokok..so nak dpt port selesa mestila dlm kete ngan ayah aku..sempat jgx aku bergambor ngn mamat ni yang time kecik2 dulu ngn aku memang sering bertelagah tapijenis aku dh mmg layan kepala otak dier…so..redah lagikkk…die cakap baju dier kalis air..hahaha..aku mintak nk pinjam buat baju ujan tak bagi plx..ngarut je budak ni.

with my cousin - asyraff (acap)

with my cousin - asyraff (acap)

then kami beraye dan beraye lagik ke beberapa buah rumah..ibu-ibu dan ayah-ayah kami seakan memahami bilenye mereka menyatakan untuk terus beraya sehingga lewat malam. mak tam pun bersuara “aku tak kisah de nak beraya lagik, tapi 3 orang ni (merujuk kepada aku dan 2 org cousin aku) mesti la boring…”
aku tergelak..dan ucap terima kasih..hehehe..memang la time2 tu, orang2 tua begitu seronok berjumpa setahun sekali bersama saudara mara..bukan kami tak seronok, tapi takde satu yang kami kenal sepupu yang ada..tak rapat..dan dorg pun tak nak bergaul. nak kate aper..duduk dan duduk mendengar cerita orang tua2. kat situ jela dapat informasi tentang salahsilah keluarga dan mengenali pacik2 dan macik2 serta nenek dan atuk..pergh!! raye mmg la masa yang sesuai kannn…
 
smp ke pukul 7 malam berada di rumah Paksu kat Cheras PErdana..kami makan2 sikit..dan gerak selepas maghrib..erm…dan beberapa buah rmh aku beraya dapat ler 2 sampul duit rayee…berapa isinye toksah tanye la..itu pun nasib je dapat..wakakaka…okey, bawah ni aku lampirkan lagi pic aku untuk raye pertama ni…itu jela, sebab takde sape nk amekkan gambar. aku suh adik sedara aku amekkan..die plak yag malu..huhuhu..
adik sedara aku - fazreen (tingkatan 2) huhuhu...

adik sedara aku - fazreen (tingkatan 2) huhuhu...

adik sedara aku fazreen yang amikkan..mmg saje nk nmpkkan bapak dier kot..huhuhu (kat rawang ni)

adik sedara aku fazreen yang amikkan..mmg saje nk nmpkkan bapak dier kot..huhuhu (kat rawang ni)

ayah ketiduran sebab keletihan memandu kot..hahaha..buleh tidur time beraye!

ayah ketiduran sebab keletihan memandu kot..hahaha..buleh tidur time beraye!

 

 

No Responses to “1 syawal buat diriku”

Leave a Reply

