sekilas
a simply life

ayat-ayat cinta

– “Kalau Allah mengkehendaki, sesiapapun bisa menjadi jodoh kamu”

– “kenapa kita diperintahkan menikah? Selain menyempurnakan agama, ia mengelakkan kita daripada fitnah dan sekaligus memberi ketenangan batin”

– “Muhammad SAW bersabda : Barangsiapa yang menyakiti orang asing, bererti dia menyakiti diriku. Dan barangsiapa menyakiti diriku bererti dia menyakiti Allah”

– “kita boleh benci perbuatan buruk seseorang tetapi harus tetap adil”

– “aku tiada siapapun¬†kecuali Allah dihatiku. tapi kau datang dengan cahaya. aku ingin menjadi yang halal bagimu, yang akan kau kucup keningnya, kau hapus airmatanya”

pertama kali aku menonton filem ini aku merasakan jatuh cinta dengan jalan ceritanya..sangat menarik. pernah dulu ku membaca novel ini tetapi separuh jalan sahaja. Hati ini tersentuh dan merasa kerdil di sisi Allah kerana sedar akan diri yang punya banyak kelemahan dan melakukan dosa-dosa yang dimurkai olehNya.

filem ini mempunyai kekuatannya dari segi olahan cerita yang disusun dengan teraturnya dan begitu teliti bahasa yang dituturkan oleh barisan pelakon. lebih menggamit jiwa ini tatkala melihat manusia ciptaan Allah itu indah sekali biarpun terdapat cacat celanya. aku terkesima melihat jalan keindahan cerita ini yang memperlihatkan Islam sebagai perkara utama…

mungkin korang dah menonton dan mempunyai persepsi sendiri…apapun ia menarik buat aku. bawah ni ader link untuk tgk trailer filem ni dr youtube…salamat menjamu minda…

“Apakah keyakinan tuhan menghalang kesucian cinta?”

“Bangun Fahri, Allah sedang berbicara dengan mu supaya tidak sombong!”

“aku butuh waktu menyendiri”

2 Responses to “ayat-ayat cinta”

  1. filem ni sangat menyentuh perasaan.baru aku sedar apa itu cinta sejati.baru aku tahu,kalau ianya jodoh takkan ke mana.i love ayat-ayat cita.i love fahri

  2. ya,film nie memang best,for all generation…


Leave a Reply

