di mana polis ketika sultan dihina?

Alahai Ayub…
Ketua Polis Terengganu, Datuk Ayub Yaakob mengakui pihaknya baru dalam peringkat mengenal pasti tiga individu bagi membantu siasatan berhubung kes mempamerkan kain rentang yang didakwa menghina institusi raja, semasa satu perhimpunan di kediaman rasmi Menteri Besar di Seri Iman di sini, Ahad lepas.

Beliau yang mendakwa kes itu kini di peringkat akhir siasatan bagaimanapun enggan mengulas lanjut ketika dihubungi Bernama semalam.

Sempat pula Ayub menasihatkan orang ramai yang ingin menyambut keberangkatan pulang Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin di Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM) di sini pagi esok supaya tidak membawa kain rentang yang mengandungi perkataan-perkataan sensitif.

Sensitif terhadap siapa? Ayub risaukan siapa? Adakah Ayub menjangka mereka yang akan menyambut Sultan Terengganu itu akan membawa kain rentang seperti “Kami nak Idris, natang”?

“Kita minta semua yang hadir supaya mengawal perasaan, jaga kelakuan dan jangan melakukan sesuatu yang boleh menimbulkan ketegangan,” katanya.

Persoalannya, mengapa tidak ada sebarang laporan bahawa Ayob memberikan nasihat yang sama kepada penyokong-penyokong bekas Menteri Besar, Datuk Seri Idris Jusoh yang sebelum ini gila-gila menunjuk perasaan di kediaman rasmi Menteri Besar?

Alahai Ayub… Persoalannya bukan sudah kenal pasti atau tidak. Bukan soal peringkat akhir siasatan atau peringkat awal siasatan. Orang tak peduli pun kenyataan-kenyataan yang prosedural yang cuba menunjukkan polis siasat juga kain rentang “Kami nak Idris, natang” itu.

Apa yang lebih penting untuk disedari oleh Ayub dan ketuanya di Kuala Lumpur ialah mata rakyat sekarang sedang menyiasat identiti sebenar polis. Rakyat mungkin malas nak bertanya lagi mengapa polis begitu lemah gemalai dan lembut mesra melayan penunjuk perasaan di Pulau Pinang atau di Shah Alam. Memanglah, itu tunjuk perasaan Umno menghentam pembangkang.

Tetapi, bagaimana pula tunjuk perasaan di Kuala Terengganu? Itu bukan tunjuk perasaan menghentam pembangkang. Itu tunjuk samseng dan gedebe kepada Sultan.

Jika selama ini polis cekap benar menggunakan peluru hidup dengan melepaskan empat atau lima das tembakan rambang sambil berlari menghadapi perhimpunan pembangkang di Batu Burok, mengapa polis tidak ambil tindakan terhadap penyokong-penyokong Idris yang begitu megah dengan kain rentang “Kami nak Idris, natang”? Jika polis berada di tempat kejadian dan tindakan tidak diambil, adakah polis bersubahat dengan mereka yang disebut oleh akhbar sebagai “mempamerkan kain rentang yang didakwa menghina institusi raja”?

Mengapa polis membiarkan perbuatan itu berlaku? Tidak ada laporan polis merampas kain rentang itu. Tidak ada juga laporan polis menghalang kain rentang itu dipamerkan.
Jika semua itu tidak berlaku, bolehkah polis menghalang rakyat menuduh mereka bersubahat dengan tindakan mempamerkan kain rentang itu dan kemudian sedap mulut berkata “Itu kerja orang PAS”!?

Adakah polis tidak tahu, tidak nampak atau tidak perasan kewujudan kain rentang itu? Bukankah polis sebelum itu begitu cekap pagi-pagi buta menahan empat lelaki berusia antara 23 hingga 27 tahun kononnya kerana dipercayai membawa 20 helai kain rentang berunsur hasutan mengenai pelantikan Menteri Besar Terengganu di Jalan Sultan Muhammad?

Membawa kain rentang yang tertulis “Daulat Tuanku”, “Selamatkan Terengganu Darul Iman” dan “Daulat Tuanku, rakyat berdiri di belakang DYMM Tuanku” disyaki “berunsur hasutan”. Mengapa mereka disiksa di dalam lokap dan dihadapkan ke mahkamah? Kalau orang kata gila, tentu Ayub dan gerombolannya marah.
Tetapi, apa kes disoal sehingga empat jam oleh 10 orang polis Cawangan Khas selepas didapati tidak melakukan sebarang kesalahan jenayah?

Apa siumannya menyiksa rakyat tidak berdosa sehingga akhirnya beliau terlantar di Hospital Sultanah Nurzahirah (HSNZ) akibat sesak nafas dan serangan asma akibat tidak dapat tidur? Sedangkan, yang mempamerkan kain rentang “Kami nak Idris, natang” di waktu siang yang terang tidak diusik sedikitpun ketika mereka melakukan perbuatan itu.

Atau, adakah polis tidak ada berhampiran kediaman Menteri Besar ketika tunjuk perasaan penyokong-penyokong Idris itu berlaku? Kalau benar begitu, lagi teruk!

Alahai Ayub… Bagaimana jika gambar-gambar memaparkan kain rentang yang dilaporkan sebagai “didakwa menghina institusi raja” itu tidak bolos? Adakah polis akan memburu mereka seperti polis melancarkan gerakan memburu “perusuh” 8 September 2007? Jika gambar penghinaan itu tidak bolos, adakah rakyat berpeluang membaca berita bertajuk “3 suspek kes sepanduk hina raja dikenal pasti”?

Ah, kalau mahu tanya, dari pagi ini sehingga pagi esok pun tidak habis. Apa pun, terima kasihlah kerana menayang-nayang dan menunjuk-nunjukkan identiti polis dengan lebih jelas kepada kami.
Terima kasih sangat-sangat!

komen ya…

 filem terbaru aku

hahaha…..jahanam pic kawan2 aku kena edit ngan aku..ngeh ngeh ngeh…aku ni mmg suke ngedit gambar tp aku takde la pandai sgt pun..menboh jer aku edit…sj suke2..so takde ler aku nk letak copyright kat pic yg aku edit tu…

aku dan ciko 

ini antara yg aku sempat upload..sbb server aku hampeh sket mlm ni…komen2 la yer..

i wonder what she’s thinking

She thinks about the one-who-got-away. And what she could’ve she done to make him stay. She wonders whether it was the right thing to do—to keep distance, to accept that he isn’t right for her. He makes her laugh and treats her with respect, she thinks that they hit it off just great. But society dictates it isn’t right, to take what isn’t yours. She decides she’d find someone as funny as him, as spontaneous as him, as adorable as him. She heaves a sigh, closes her eyes, and says good-bye…in her mind. Maybe not quite ready to say it out loud.I wonder if she misses him or thinks about him a lot. I wonder if she thinks of the what-ifs and if she’d been more daring and less considerate. Would things have been different? I admire her, though, for her integrity and her self-control. I wish I could tell her she’d meet someone better. But I simply couldn’t. Because I really do not know.

She flashes her smile. She seems perfectly fine. Everything’s going great for her. They think her life is dandy.

I wonder how she feels. Really. How she feels without pretension, without the walls.

She goes out and has a blast. She’s even seeing someone new. The guy looks great, gets along just fine, he seems to think that she’s just perfect. That she has everything figured out. The look in his eyes say it all: he’s falling for her.

I wonder if she feels the same way. If she’ll ever fall for him. She seems very perceptive. But possibly there’s something more to her outer silence. A battle of heart and mind, perhaps? I wonder if she’ll ever let go of her pride…and herself.

She’s got her plans, her BIG plans. She’s on her way to success.

I wonder if that’s what she really wants or even more if it’s enough.

I often wonder what she’s thinking when she finds herself alone. Sittingly quietly sipping coffee. I wonder if beneath her facade, she feels the way we feel, laughs the way we laugh, loves the way we love.

With the look on her face, I wonder what she’s thinking.

From Marga… (i just like the way she wrote…)

45 for dummiessss

1. YOUR full name
/ Norfadhilah Binti Mahdi…my father want it…

2. YOUR Age
/ 22 ++

3. YOUR Zodiac
/ org memanah nek kuda…sagittarius

4. YOUR Home, city
/ cheras,kuala lumpur kota nan indah lagi bersahaja!!

5. YOUR Education, field
/ university, Media and Entertainment

6. YOUR occupation
/ Student sepenuh masa

7. YOUR Relationship status
/ single + in a relationship = in a single relationship

8. YOUR Food Preferences
/ panas dan berkuah

9. YOUR nick name
/ norfa08

10. say something about you more
/ Happy + Giler + Childish (sumtime) = mak orang..hahahaha

11. YOUR favo. celebrity
/ none

12. YOUR favo. Films
/ Bourne Ultimatum

13. Place to live
/ in heaven

14. YOUR favo. Airplane
/ airplane which provide for me 1st class seat,thank you.

15. YOUR favo. Flower / plants
/ tulips + rose

16. YOUR favo. Sports
/ Badminton..?? huhuhu..what aaa??

17. YOUR favo. Games
/ The Sims + King Of Fighter

18. YOUR favo. places to hang out
/ The Curve + Mid Valley + One Utama

19. YOUR favo. Musics
/ Oldies + Pop

20. YOUR favo. Comedian
/ macam-macam aznil

20. YOUR favo. Tv channels
/ Fevret ek…?? entah…

21. coffe / cappucino / chocolate / tea?
/ cappucino + tea

22. do you like Animal?
/ not really…

23. do you have Pets?
/ nope

24. YOUR favo. number, why?
/ 8, pengaruh majalah ujang time skola2 dulu..

25. YOUR Travel destination
/ beach + waterfall

26. YOUR favo. Season
/ 4 seasons

27. YOUR favo. color
/ black + white + blue + orange

28. another things that you like, not mention above
/ perabot rumah yang colorful…

29. Activities you avoid
/ sports but i do love martial art..haiyyak!

30. your Bad Habits
/ buat kerja last minute

31. Foods you hate
/ yang tak sedap..huhuhu

32. things that make you feel not comfortable
/ people staring at me without purpose!

33. Music that drives you nuts
/ as i mentioned as above

34. Your biggest fear
/ dogs + snake + dark

35. Your worst job ever
/ Drawing in class Visual Art and storyboard

36. Pet peeves
/ peeves? what is that?

37. Things that make you angry
/ disloyal person,i’m so pissed off ;(

38. The most things you can not bear
/ english tak pandai so i don’t get any idea for this question

39. how many hours do you spend with your
personal computer a day?
/ can be 4 to 5 hours per day

40. how do you like your own room?
/ huh~!

41. did you gain your weight?
/ no…blk kg org kata kurus je.

42. how would you like to spend your weekend?
/ watch movie or shopping!

43. how do you feel now
/ melow-melow (-.-)

44. what would you like to do after this?
/ Prepare for my italian speaking tomorrow

45. do you want to say something?
/ nothing’s fine coz i’m already torn..and our conversation has run dry.do u read me??

figura ku

b e s t f o o d

1 Restaurant : KFC and kedai pak halim (restoran ke?)
2. Junkfood : pringles, mamee monster
l a s t
1. Person you saw: Siti Julizah, my rumate
2. Talked to on the phone: My hubby..last nite buat super saver
3. Hugged: my old friends..junaidah a.k.a june saito…
4. Text: zack – the person who one to sell his laptop to me : (

t o d a y
1. wearing : tracksuit and t-shirt
2. better than yesterday? : no different

t o m o r r o w
1. Is: Saturday, 8 march 2008
2. Got any plans: Being home, and go to the wedding ceremony
3. Dislikes about tomorrow: huhuhu..i like when saturday comes

f a v o r i t e
1. Number(s): 8 and 14
2. Color(s): black, white, orange, blue and red
3. Season: Spring and autumn

c u r r e n t l y
1. Missing someone: ahmad fakhri at sarawak
2. Mood: tension
3. Wanting: laptop, eat and being home

Q: First thing you did this morning
A: pick up the phone, my friend call

Q: Last thing you ate:
A: bubur nasi kat seksyen 11, besh bangat..

Q: Do you have anything bothering you?:
A: yeah, miss call frm sumone i dunno..always.

Q: What’s annoying you right now?:
A: nothing..but sumthing

Q: What’s the last movie you saw?:
A: step up 2 : the street…u shud watch diz movie…4 out of 5.

Q: Do you believe in long distance relationships?
A: yeah..coz i’m on it now…yang penting kepercayaan dan kesedaran kite..it’s hard to say.

Q: Is there a person who is on your mind right now?
A: Zack…he want to sell his laptop, frm yesterday i’m still waiting for him…i’m hot.

Q: Where is the last place you went?
A : Seksyen 11 at shah alam

Q: Been cheated on?
A: ha’ah

Q: Do you look like your mom or dad?
A: both side

Q: Do you have any siblings?:
A: yup!i’m 5 of 5..hehehehe

Q: Do you smile often?:
A: ha’ah..sedeqah paling mudah.

Q: Do you think that a person is thinking of you
too?
A: i’ve no idea

Q: Choose one to have (love, beauty, creativity):
A : CREATIVITY..creativity adalah anugerah,love is unpredictable thing,beauty tak kekal lama

Q: Are you a friendly person?:
A: hmm..depends.kalau boleh masuk…boleh jadi over friendly gak.

Q: What color shirt are you wearing?:
A: black

Q: What were you doing at 9 last night?:
A: at Pancha Delima (my Class) watch italian movie – the children watching us

Q: When is the last time you saw your dad?:
A: last month when i’m sick, i was at home and he was sent me to hospital

Q: Do you have more guy friends or girl friends?
A: both..

Q: When was the last time you cried?
A: last month…i’m sick..miss my mom maybe.

Q: Do you get angry easily?
A: if come to worse..yup!

Q: What was your last thought before you went to
sleep last night?
A: hope tomorrow i’m still alive

Q: What are you about to do?
A: sleeping is the best solution

Q: What song are you listening to right now?
A: through her eyes – dream theater

Q: Would you rather be single or in a relationship?
A: in a single relationship

Q: Do you ever check your phone waiting for
someone to call?
A: yes..from zack…damn you~!

Q: Rate life as of right now 1-10.
A: 7.0 equals to natural